2017. április 21., péntek

II. szekció előadói

Radnai Dániel Szabolcs


2013-ban nyertem felvételt a PTE Bölcsészettudományi Kar magyar BA szakára, amely mellé 2014-ben felvettem a kommunikáció- és médiatudomány minor képzést, illetve a tanári kiegészítő modult. 2016. júniusában kaptam meg az alapszakos diplomámat, s 2016 szeptemberétől az utolsó hazánkban induló tanári mesterképzési évfolyamnak lettem hallgatója mint magyar és mozgóképkultúra és médiaismeret tanár.
A tudományos kutatást az alapszak második felében kezdtem. 2016 tavaszán a Realizmuson innen és túl A Mikszáth-próza elfeledett értelmezési hagyománya c. előadásommal a tavaszi Kari Tudományos Diákköri Konferencián III. helyezést értem el. Irodalomtörténeti érdeklődésem a klasszikus magyar irodalom tárgykörére fókuszál, azon belül is a 19. század közepére, második felére: Jókai Mór, Mikszáth Kálmán és más prózaírók munkásságára. Témaválasztásaim egyfelől korábbi, iskolai olvasmányélményeimen, főként a Mikszáth-rokonszenvemen alapulnak, illetve az egyetemi kötelező tanulmányok alatt is ennek a korszaknak a szerzői, alkotásai, jelenségei kerültek közel hozzám. Jelen előadással a Mikszáth-irodalom azon irányához szeretnék kapcsolódni, mely megkezdte Mikszáth Kálmán publicisztikájának, politikai szövegeinek újszerű vizsgálatát, folytatva ennek filológiai feldolgozását. Tervem egy nagyobb ívű történeti tanulmány, mely a töredékes irodalomtörténeti reflexiókat elemezve – a Jókai-életrajzzal a középpontban – felvázolná Mikszáth irodalomszemléletének főbb vonásait, történeti periodizációjának, kategória-alkotásainak premisszáit. Ezen hosszabb távú munka első fejezetének szánom – az Arany-bicentenárium alkalmából – az Arany Jánossal kapcsolatos szövegek vizsgálatát.



Zsembery Borbála 



Zsembery Borbála vagyok, a PTE IDI végzős hallgatója. Kutatásom fókuszában Jókai Mór önéletírásai állnak. Készülő disszertációm főbb irányait az imázsépítés, az önéletrajziság problémái, a hatásiszony működése, az énelbeszélések vizsgálata adja. Az elméleti kutatás mellett egyre inkább foglalkoztat a gyakorlati vonatkozás is: körvonalazódni látszik egy új fejezet, amelyben a közoktatásban működő Jókai-képet, a regényeit illető elvárásokat és előítéleteket járnám körül. Nagyon érdekelnek azok a kortárs kísérletek, melyek a klasszikus irodalmi szövegek „aktualizálására” törekednek. Ilyenek egyrészt Nógrádi Gergely Jókai-átiratai, melyek megmutatják, hogy milyen pontokon mutatkozik meg Jókai „elavultsága”, hol jelentkeznek azok az áthidalhatatlan(nak tűnő) nyelvi, kulturális akadályok, eltérések, melyek ma már szinte olvashatatlanná teszik ezeket a regényeket egy középiskolás számára. Másrészt több olyan kezdeményezés indult az elmúlt hónapokban, években, amelyek a popkultúra felől közelítenek a klasszikus irodalomhoz annak érdekében, hogy az érdekesebb, átélhetőbb legyen a fiatal generáció számára is. Erre lehet példa a Napi Jókai Facebook-oldal vagy az Életben maradnánk képregények.


Szmeskó Gábor 

Arany János Őszikéinek fogadtatásával, az egyes versek megjelenése körüli irodalompolitikai viszonyokkal, a versek nyilvánosságra kerülésének Aranyra gyakorolt hatásával foglalkozó dolgozatával a XXXII. OTDK-n II. helyezést szerzett a PPKE BTK színeiben, Dr. Ajkay Alinka vezetésével. A dolgozat az ItK 2016/5 számában jelent meg. A témával több konferencián is bemutatkozott már. Az idei, XXXIII. OTDK-n Emmanuel Lévinas szabadságfogalmát elemző dolgozattal szerepel (témavezető: Dr. Pavlovits Tamás), melyet már mint az SZTE BTK MA II. éves magyar-, filozófiatanár szakos hallgatója nyújtott be. Emellett rendszeresen publikál az Irodalmi Magazinban.
Érdeklődése Arany János kései költészetén kívül Lévinas filozófiája, s Pilinszky János esztétikája felé irányul.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése